Följa stränders förändring med hjälp av satellitdata, Brockmann Geomatics, maj 2023

Rapportlänk:

Coastline Extraction and Change Analysis from Satellite Data 2015-2022 – Brockmann Geomatics, framtagen på uppdrag av SGI, maj 2023

År 2021 tog Brockmann Geomatics (BG) fram ett underlag som visade hur satellitdata kan användas som stöd i arbetet med att förvalta våra kuster (Fjärranalysens potential för kustzonsförvaltning BG). BG:s arbete skedde inom ramen för RKS med finansiering från SGI. BG pekade ut åtta potentiella tillämpningsområden, däribland möjligheten att följa förändringar i strandlinjers läge för att förstå platsers erosions- och ackumulationsmönster.

Föreliggande rapport är en utveckling och implementering av det arbete som skedde år 2021. I rapporten beskrivs hur satellitdata kan användas för att identifiera strandlinjers läge, och sedan kvantifiera förändringar över tid med hjälp av ett antal olika statistiska parametrar. Rapporten studerar tre pilotområden längs den skånska och halländska kusten; Ystad kommun, Helsingborg kommun och Laholmsbukten. Rapporten är huvudsakligen en teoretisk sammanställning av hur arbetet har gjorts, samt styrkor och felkällor. Själva resultaten från arbetet nås lättast via SGI:s Kustdataportal, https://gis.sgi.se/kustdataportal/.