Översvämningskonferens, 4 september 2024

Översvämningskonferens – kunskapsdelning, fältbesök och workshop, 4 september 2024, Trelleborg.

Syftet med konferensen är att dela kunskap mellan aktörer för att minska de negativa konsekvenserna av översvämningar. Konferensen vänder sig i första hand till aktörer som är ansvariga för åtgärder i riskhanteringsplaner men samtliga kommuner i Skåne och Halland är välkomna.

Onsdag 4 september

08:30 – Fika
09:00 – Länsstyrelsen hälsar välkomna plus kort info om dagen.
09:15 – Tyréns presenterar rapporten ”Riskutsatta byggnadsminnen och kyrkor vid stigande vattennivåer” (presentation Tyréns)
09:45 – Cowi presenterar rapporten ”GIS analyser avseende förändrad markanvändning med koppling till klimatanpassning” (presentation COWI)
10:15 – Fika
10:35 – Trelleborgs kommun presenterar sin översvämningsplan (presentation Trelleborg)
11:00 – Fältbesök vid Ståstorpsån. Trelleborgs kommun visar och berättar om åtgärder som vidtagits och hur de påverkar översvämningsproblematiken. Buss dit och hem, oömma skor rekommenderas.
12:30 – Lunch på Parken
13:30 – MSB informerar (presentation MSB)
13:50 – Workshop med fokus på diskussion och uppföljning av åtgärderna i riskhanteringsplanerna. Aktörer som har åtgärder i riskhanteringsplaner bör i förväg fundera om det finns åtgärder som kommer att vara svåra att genomföra under pågående cykel (presentation Landskrona RHP)
15:30 – Avslut.